RetuRO, administratorul SGR, a publicat specificațiile pentru automatele de preluare a ambalajelor de băuturi

Începând cu 30 noiembrie 2023 va deveni funcțional în România Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), introdus prin Hotărârea de Guvern nr. 1074/2021 care a stabilit cadrul legal pentru implementarea pe întreg teritoriul României a sistemului de garanție-returnare (SGR), aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile.

Toți comercianții din România care comercializează produse din categoriile: apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, au o serie de obligații legale în raport cu acest sistem.

Ce înseamnă SGR și cine este RetuRO?

SGR este Sistemul de Garanție-Returnare prin care ambalajele pentru băuturi vor fi recuperate și refolosite iar RetuRO este compania care administrează acest sistem în Romania. Fiindcă funcționează pe baza principiului not-for-profit, eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR.

Scopul acestui proiect vizează :

  • recuperarea și reciclarea a peste 7 miliarde de ambalaje anual, returul ambalajelor fiind stimulat financiar
  • atingerea țintelor de colectare și reciclare la care România s-a angajat în fața Uniunii Europene. 

Specificațiile pentru automatele de preluare a ambalajelor de băuturi

RetuRO a publicat recent  specificațiile și cerințele pentru automatele de preluare a ambalajelor, ghid util pentru furnizorii de astfel de echipamente care operează în SGR-ul din România și pentru părțile implicate.

Ghidul este disponibil aici:

https://returosgr.ro/assets/pdf/specificatii-si-cerinte-pentru-automatele-de-preluare-a-ambalajelor-RVM.pdf

Astfel, comerciantii care decid să apeleze la varianta de colectare automată găsesc în acest document un set complet de specificații pentru automatele de preluare a ambalajelor (RVM) pentru a asigura funcționalitatea SGR. De asemenea, în ghid se regăsesc informațiile necesare pentru comercianții care doresc să cumpere astfel de echipamente RVM.

Concret, în cuprinsul ghidului se vor regăsi următoarele informații:

  • Recunoașterea și clasificarea obiectelor
  • Cerințe privind proprietățile ambalajelor de băuturi
  • Reducerea volumului și compactarea în RVM (dispozitiv de compactare)
  • RVM – funcționalitate de sortare și alte caracteristici
  • Containere RVM pentru colectare și transport
  • Comunicarea cu utilizatorul
  • Comunicare – cerințe tehnice și practice
  • Comunicarea cu producătorul RVM sau RetuRO
  • Back-up, proceduri în caz de pierdere de date, pierdere de memorie etc.
  • Cerințe privind raportarea periodică către RetuRO
  • Cerințe ale autorităților / audit și aprobări formale
  • Integritate și discreție în manipularea datelor sensibile
  • Alte cerințe
  • Cerințe viitoare
  • Înregistrarea modificărilor majore

Important:

  • În cazul în care comercianții optează pentru colectare automată, ca mod de funcționare, automatele vor scana și recunoaște ambalajele de băuturi care intră în Sistemul Garanție-Returnare, de la 0,1 litri la 3 litri și care vor avea pe etichetă logo-ul și codul de bare SGR.
  • Este recomandat sa se returneze recipientele de băuturi complet goale de lichid și cu eticheta intactă.
  • RVM-urile vor emite bonuri sau vouchere care pot fi folosite pentru recuperarea garanției de către consumator.

Totodată, RetuRO precizează că pentru organizarea unui punct de colectare nu este obligatorie dotarea cu un automat de preluare a ambalajelor de băuturi și recomandă comercianților înscriși în Sistemul Garanție-Returnare să își facă propria evaluare în ceea ce privește necesitatea și eficiența achiziționării unui RVM.

Ca alternativă la colectarea automată rămane colectarea manuală.

În cazul colectarii manuale :

  • toți comercianții care organizează un punct de returnare a ambalajelor cu modalitatea de preluare manuală vor verifica daca ambalajul returnat îndeplinește condițiile prevăzute de lege.  Acestia vor prelua doar ambalajul care este returnat întreg, fără a fi degradat sau deformat, este golit in întregime de conținut și are aplicat marcajul care indică apartenența la SGR, în mod vizibil si lizibil. 
  • pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR și a garanțiilor aferente acestora, comercianții vor utiliza sistemul informatic pus la dispoziție online de către RetuRO
  • pentru acoperirea costurilor de gestionare a ambalajelor în punctele de returnare, va exista un tarif de gestionare care se achită operatorilor punctelor de returnare pentru ambalajele preluate de către RetuRO și care va fi stabilit de acesta în conformitate cu prevederile ordinului Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor.
  • cuantumul și frecvența plății tarifului de gestionare vor fi stabilite în mod transparent de către RetuRO, pe baza metodologiei elaborate de autoritatea publică centrală pentru protecția mediului.

De ce este importantă înregistrarea producatorilor și comercianților pe platforma RetuRO?

Producătorii și comercianții au obligația de se înregistra și a se asigura că finalizează procesul de înregistrare pe platformă.

Înregistrarea in sistem se poate face pe portalul disponibil aici: https://portal.returosgr.ro/

Înregistrarea pe platformă este esențială pentru buna funcționare a Sistemului Garanție-Returnare.

Orice planificare privind colectarea și returnarea ambalajelor în Sistemul Garanție-Returnare depinde de sprijinul operatorilor economici care plasează sau vând aceste băuturi ambalate. Programul de ridicare a ambalajelor nu se poate stabili până când nu au fost introduse aceste date în platformă și până când ele nu sunt evaluate de către RetuRO, compania care administrează SGR, pe parcursul a câteva luni de la lansare.

Articole similare

Comentariul tau aici